Scythe

Arrangør: Truls Gulbrandsen
 

Type arrangement: 

Forhåndskunnskaper: 

Pulje: 

Scythe er et motorbyggingsspill satt i en alternativ
historisk 1920-periode. I Scythe representerer hver spiller en av
fem (sju med første utvidelse) fraksjoner i Øst-Europa som
forsøker å tjene sin formue og hevde sin fraksjonens del av landet
rundt en mystisk fabrikk. Spillere erobrer territorium, innhenter
nye rekrutter, høster ressurser, får landsbyboere, bygger
strukturer og aktiverer store mechs.


Hver spiller begynner spillet med forskjellige ressurser
(kraft, mynter, kampformål og popularitet), en annen
startplassering og et skjult mål. De har også forskjellige evner,
styrker og svakheter, bestemt av sine unike fraksjon- og
handlingsbrett. Scythe gir spillerne nesten full kontroll over sin skjebne.
Annet enn hver spillers individuelle skjulte målkort, er de eneste
elementene i flaks eller variabilitet "møte"-kort som spillerne
vil trekke når de samhandler med innbyggerne i nylig utforskede
land. Hvert møtekort gir spilleren flere muligheter, slik at de
kan redusere flaksens lykke gjennom deres valg. Kamper er også
drevet av valg, ikke flaks eller tilfeldighet. Scythe bruker en strømlinjeformet handling-valgmekanisme
(ingen runder eller faser) for å holde spillingen rask og redusere
nedetid mellom turer. Mens det er rikelig med direkte konflikt for
spillere som søker det, er det ingen spillereliminering.